Der pooper Kaffee des Elefant “Kopi tahi gajah!”






Kopià cappuccino à americano à lathe à mocha à Nescafe à Starbucks eh boikot?dll Kita pasti biasa dengar jenis-jenis coffee sebegini kan? Walaupun saya pengemar & pencinta coffee tapi SERIOUSLy huh tahi GAJAH? Kopi? Apakah itu? Tak pernah dengar pun? Sebenarnya bukan sahaja kopi itu satu2 nya kopi yang berdasarkan tahi gajah, tetapi tahi musang pun ada. Huh! Bia betik? BETIK eh betul. mungkin juga korang pernah dengar kopi tahi musang, aku sorang je TAK up-to-date..huhu So kopi2 nie juga merupakan kopi yang termahal didunia. apa? TERMAHAL didunia!! Sebagai contoh kopi tahi gajah ini dijual pada harga yang mahal iaitu kira-kira $1,100 dolar bagi setiap kilogram. Ia bersamaan dengan harga $50 dolar bagi dua cawan kopi berkenaan. Pokai la den macam nieyh! L


Sejarah kopi tahi gajah


pernahkah anda dengar kopi sebegini nie? Untuk pengetahuan kopi tahi gajah ini dihasilkan di thailand dan memperkenalkannya dengan nama “kopi Black Ivory”. Tetapi kopi nieyh berbeza rasanya dengan kopi tahi musang a.k.a kopi luwak dan iya sangat2 sedap. Hah? Aku pernah rase ke? Of course NOT! Tunggu orang nak belanje pun aku still was2 nak minum..hehehe





Bagaimana ia dihasilkan?


Disini saya ciplak satu procedure untuk menghasilkan kopi Black Ivory. Bahan utama sekali kita hendak la memiliki sekurang2nya 10-30 ekor gajah dan disertakan sekali dengan penjaganya. Seterusnya kita hendaklah memiliki biji kopi secukupnya untuk diberi makan kepada gajah pada breakfast, lunch dan dinner. Tunggu seketika sementara proses gajah itu membuang najisnya. Kutip dan dikeringkan biji kopi(najis) tersebut sebelum diproses menjadi serbuk kopi yang bernama Black Ivory. Selamat mencuba ye kawan2 ;)






Kebaikan kopi Black Ivory

Dengar cerita kopi ini menghasilkan protein. BETUL ke? Ini kerana ada satu kajian mendapati enzim yang terdapat dalam tahi gajah mengandungi PROTEIN. Selain daripada itu, ia juga berfungsi seperti kopi2 yang lain.





lastly, sayangi la gajah! (◕‿-)Y





let's take 2 seconds to selawat 

Allahumma sholli a'laa Sayyidina Muhammad wa a'laa ali Sayyidina Muhammad 
(ya Allah kurniakanlan rahmat ke atas Junjungan Besar Nabi Muhammad dan ke atas keluarga Junjungan Besar Nabi Muhammad).

 ok DONE! Happy Saturday!





#jaga diri.jaga iman.jaga hati 

Comments

Popular posts from this blog

jimat tapi Mewah dalam Majlis Pertunangan

10 Tempat Free di Langkawi

Korean food in kuantan