jimat tapi Mewah dalam Majlis Pertunangan

Assalamualaikum hye semua!!

alhamdulillah, aku selamat bertunang pada 01 april 2018. BUKAN April fool tau! ramai sedara2 aku bilang jangan april fool sudah?haha apelah nasib.huhu  


since dah ada pengalaman anjurkan majlis pertunangan sendiri, apa salahnya untuk share kat korang semua, mana tahu kot2 aku nak refer balik supplier sape yang aku order untuk majlis abang/adik beradik yang lain pula kan??hihi


untuk pengetahuan, segala bajet majlis pertunangan adalah BAJET SENDIRI.. sendiri nak tunang, sendiri tanggung. opss!


okay let get started


TIPS & BAJET  1 : tentukan menu makan tengahari or minum petang


ramai orang bagi tips, nak JIMAT mesti buat majlis makan petang kan kan kan? tapi percayalah... rata-rata parents kita nak hidangkan tetamu dengan makanan NASI so mesti TENGAHARI. so siap sedia dulu bajet makan untuk menu tengahari melainkan parents korang OK untuk menu hi tea je. 


untuk aku mestilah menu MAKAN TENGAHARI aka LUNCH time. haha 

(bagi anak2 nak buat menu hi tea, tetapi mak ayah tak nak tu, BETTER redha. jangan nak merajuk2 OK? mak ayah dah makan garam dulu sebelum kita. so kita just follow the flow) GOOD LUCK!

so menu makan tengahari aku adalah :- 


1) Catering 

💗Nasi briyani 
💗Nasi putih
💗Ayam masak merah
💗Daging briyani
💗Jelatah
💗Papadom
💗Tembikai
💗Minuman kordial
💗Teh tarik
💗Air mineral
💗Kuih nona manis, seri muka ( boleh pilih 2 jenis kuih)

💗Scallop (pink+purple) 1khemah arabian


harga: RM10/pax 


Tetamu : 100 orang = RM1000 including khemah arabian tau. ehem ehem..


Supplier : UKC UKAIL CATERING & CANOPY




                                              
habis majlis ramai orang tanya catering ambil kat mana? daging briyani die sedappp.. nasi pun sedapp.. 
semua sedapppp...alhamdulillah. korang boleh risik2 tanya, btw aku book masa pameran pengantinbecause I'm a great salesman. TAKE CONTROL on your supplier is useful plus guna juga turn around if they say NO. so GOOD LUCK!

TIPS & BAJET  2 : Pelamin perlu ke idokkkk


siapa taknak ada pelamin masa tunang betul tak?hihi since kita nak JIMAT tapi mewah. so marilah kita DIY....

untuk majlis aku, aku beli fairy lamp 10m je.. bunga-bunga semua basuh balik mak kita punya dan gubah2 cantik-cantik ikut cita rasa anda!hehe 

jadi kos pelamin : Fairy lamp 10m RM6.23/pc aku beli kat shopee 2pc, including postage jadi harga RM18.45


Supplier : Shopee 





Baju tunang: RM149 beli kat dalam tesco semenyih aku compare kat luar ramai jual RM180-RM200, so aku cepat-cepat grab.haha sebab bajet RM200.. 

Bunga Tangan : Beli bunga dan DIY harga RM23





total bajet ialah RM190.45


TIPS & BAJET  3 : Beli dulang hantaran atau Sewa


Since aku orang pertama yang bertunang dalam family, jadi tak ada dulang la nak PINJAM! huhu sedara-mara semua jauh2.. penang dan perak.. beruntungggggg sangat la kalau korang dapat pinjam dulang hantaran dari adik beradik atau sedara mara. huhuhu so aku pilih untuk SEWA dulang berbanding BELI



Kos Dulang Hantaran aku adalah RM7/dulang total RM49 bersamaan 7 dulang.





 


  

  
 
harga hantaran tunang aku ialah:-

sirih junjung : RM56 including gambir, kapur , buah pinang, 3 roses (semua FRESH tau)
Tengkolok    : Mama sponsor
Baju melayu : RM100 promosi jakel
Kasut Bonia : RM120 sales dekat HQ bonia jalan midah cheras selalu ada sales b4 CNY pls take note ok? 
Wallet & Belt Alion Delon : RM80 beli masa SALES
Kek Tunang : Pak Ali sponsor
Coklat/ manisan: Maksu sponsor

Total bajet hantaran termasuk dulang ialah RM405 

TIPS & BAJET 4 : Doorgift

untuk doorgift, mak aku yang suggest, dia kata takkan takde buah tangan tetamu nak bawa pulang kan kan kan? siapa mak mak dia macam ni angkat tangan ✋hihi okay2 since mak nak kita layan kan je.. siapa kata bagi doorgift membazir? so mari kita cari doorgift dan berjimat tapi nak MEWAH!! opss


jadi aku bagi doorgift tunang ialah


biskut bear (incl ribbon dan sticker) : RM0.59/pc

kacang (incl ribbon dan sticker) : RM0.89/pc
buku yasin : Mak sponsor (murah rezeki mak, semoga dapat manfaat keatas yasin yang mak beli. amin)
Beg: RM2/10pcs



bajet untuk 50pax sahaja (untuk pihak lelaki dan pak dan mak sedara perempuan shj)

kan tema kita nak jimat tapi mewah!hahaha

total harga : RM84


TIPS & BAJET 4 : Photographer yay or nay


majlis tunang mesti nak gambar lawa-lawa kan? Tapi aku bernasib baik, sebab bakal adik ipar aku adalah seorang photographer. so JIMAT untuk aku je la.hehe its FREE guys! tapi untuk korang boleh hired photographer yang baru nak up! dan amik pakej shoot and burn pun OK. ada bajet lebih boleh add on album, tapi kalau TAKADA kita order kat photobook RM8 sahaja!!



TIPS & BAJET 4 : Makeup 


bagi muka aku yang kusam ni, memang perlu sangat-sangat untuk makeup! so spend la sikit bajet untuk majlis pertunangan korang mungkin sekali seumur hidup!hihi TAPI kalau korang pandai makeup, tak payah susah2 nak hired MUA ok? bagi penduduk semenyih aku suggest kat sis @ciknabilahzin cepat follow kat instagram dia sekarang!!! yes now!!


bajet makeup tunang : RM180



jangan terkejut pula 🙈

ps: kalau bajet korang takde, aku baru jumpe mua yang makeup cantik tapi harga RM50 only, kalau korang nak pls tinggalkan email aku pm korang. insyaAllah terbaikkkkkk!!!


okay, jom kita totalkan pembelajaan Majlis Tunang saya!


Catering dan khemah 100pax : RM1000

Pelamin, Baju dan Bunga Tangan : RM190.45
Dulang dan Hantaran : RM405
Doorgift : RM84
Photographer : FOC
Makeup : RM180

total : RM1859.45


Jadi anggaran perbelanjaan adalah dalam RM2000 untuk bajet transport dan lain-lain. tapi korang boleh kurangkan lagi kos tu sebenarnya,


kita harap tips2 dan checklist nie dapat la membantu korang nanti dan harap2 entry nie dapatla bagi sikit gambaran untuk korang tentang persiapan korang nanti.. Bagi yang bakal menjadi tunangan orang Tahniah kita ucapkan dan semoga semua nya berjalan lancar ea.. Aamiin.



Comments

  1. Kak boleh saya dapatkan contact catering tuh?

    ReplyDelete
  2. kak betul ke pembelanjaan untuk tunang pihak perempuan yang kena tanggung??

    ReplyDelete
  3. Nak contact mua dan catering. Email tauu di ierasyazie8@gmail.com. Thank you!

    ReplyDelete
  4. Email untuk makeup okies !
    nrr.aalia@gmail.com
    Thankyou❤️

    ReplyDelete
  5. email untuk catering dan makeup pls sis! nak tunang dah ni hehehe ni email saya ( Apple.huda31@gmail.com ) thankyou for sharing ! loves ya

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

10 Tempat Free di Langkawi

Korean food in kuantan