kahwin awal? Was ist Ihre Meinung?




bismillah. Assalamualaikum (◕‿◕)




Sejak kebelakangan nieyh selalu tengok kawan2 post kat FB, “eyh si polan nieyh nak kahwin da?”, “dapat  kad jemputan kahwin!” “selamat pengantin baru si polan dan si polan”, “selamat bertunang ####” , “ hope dapat berkat daripada majlis nikah nie!” bla. Bla.bla. WAIT2 awalnya dorang kahwin, atau aku semakin tua? Kenapa suma orang sebut pasal kahwin?? JEALOUSnya! dan aku pun start la sibuk2 nak cari calon suami jugak.hehe




Sebelum tu meh kita fahami definasi perkahwinan, bak kata islamgrid:-

Perkahwinan itu adalah akad yang menghalalkan di antara lelaki dengan perempuan hidup bersama dan menetapkan tiap-tiap pihak daripada mereka hak-hak dan tanggungjawab.Dalam erti kata lain, suatu akad yang menghalalkan persetubuhan dengan sebab perkataan yang mengandungi lafaz nikah, perkahwinan dan sebagainya.



Rasulullah juga bersabda:

Tiga perkara yang jangan dilambat-lambatkan, iaitu solat apabila telah masuk waktunya, jenazah apabila telah siap (urusan mandi dan kafan) dan anak gadis setelah ditemui (pasangan) yang sesuai untuknya. (H.R. Tirmidzi)





so tak salah la untuk kita kawin awal jika kita sudah bersedia dari segala segi atau sudah mempunyai pasangan, masing2 ada kelebihan dan kekurangan.TAPI bila sebut sahaja tentang kahwin nieyh mesti ramai yang melenting, sebab apa? Ade yang kata kahwin awal nieyh untuk orang yang gatal, orang yang tak bleh kawal nafsu, ade gak yang kekadang tuduh orang² nieyh mesti ada yang tak kena. 






Ish3… tak baik camtue kan, its better than couple 3,4 tahun yang boleh buat kita menghampiri zina kan? Lagi satu, cinta lepas kahwin kan manis, sweet gitu! and full with barakah, in shaa Allah Ohh.. tak.sabar.pulak..hehehe amboiiiiiii ;)








lastly, jangan jadikan kahwin awal nieyh salah satu trend, perkahwinan bukan satu benda mudah atau perkara yang boleh dibawa main. (ingatan untuk diri jugak)..huhuhu jika da ready teruskan, jika tak it doesn't mean it's never going to happen, it means yOu're not ready for it. So chill je macam aku nieyh..hehe








so sebaik-baiknya, berfikirlah sebelum bertindak.
selangkah  kita pilih jalan yang salah,
kepedihan dia berkali2 kalah beb!hee~
fikir-fikirkan :D







let's take 3 seconds to zikir
SubhanAllah
walhamdulillah
 wallahuakbar
 ok DONE! Salam Ahad! 





#jaga diri.jaga iman.jaga hati
yeay! i'm officially 21 years old! ;)
sumber: google image

Comments

Popular posts from this blog

jimat tapi Mewah dalam Majlis Pertunangan

10 Tempat Free di Langkawi

Korean food in kuantan