5 mei 2013


Assalamualaikum dan salam satu malaysia.hihi



Apa khabar saudara/saudari semua? Sihat?
Harap2 sihat semuanya ya! Aminnn
Saya? Ermm tak berapa nak sihat.huhu
Nak kate demam? Tapi boleh lagi nak update blog malam2 nieyh.
Tapi selesama + sakit tekak lah, maybe da start sintom2 HOMESICK?hihi Agak2 la kan? Baru semalam sampai.huhu semoga saya cepat sembuh ya kawan2.  Aminnn.



Okay hari nie nak cerita tentang “malaysia election day” pada 5 mei 2013 yang lalu. Walaupun keputusan  PRU 13 dah keluar, saya tetap nak cerita jugak.hihi so far korang sempat pergi mengundi tak hari tuh? Kalau sempat bagus la. Dah menjadi sebagai tanggungjawab kita kan sebagai rakyat malaysia? So Wajib la kita menunaikannya.

imej kredit to google.com.my


apakah perasaan anda sebelum/semasa/selepas mengundi?
Mesti banyak ragamnye kan? Saya pun sama.  

Sebelum mengundi tu ada la rasa excited, berdebar2 + lain2.
Nak pergi mengundi untuk pertama kali katakan.
Lagi2 mama pernah cakap, satu undi mampu merubah DUNIA.haha
Lagi la bersemangat nak pergi mengundi. Nak (X) parti yang selayak-layaknya.hee
anda pula bagaimane? Ke saya je rase.huhu
Semasa hari mengundi, seriously terharu bila ayah nak temankan saya pergi mengundi.hihi
Nampak tak kasihnya ayah pada anaknya? (So Ingat la jasa mereka ya nurel.elina)
Thanks ayah.    


Hari tuh sy pun pergi mengundi di sek. Keb. Bandar Tasik Kesuma, mula-mula ayah cakap nak mengundi ade 2 sesi. Sesi pertama kena pergi check kita nie akan mengundi di saluran mana. Selepas check saya ditempatkan di saluran 5. Saluran 5 tu dr 1982-1991 tau.hihi so saya nieyh boleh dikategorikan sebagai pengundi muda. Oh yeay!! Dan selepas tu cari la saluran 5 tuh dimana. Nasib la orang tak ramai. Tunggu la dalam 10 minit pastu da boleh masuk mengundi.hihi

Semasa masuk mengundi,kita kena bagi IC dan no siri kita, tak sangka lah saya jadi calon pengundi termuda di sek tu bangga jugak larh kan2?haha selepas tu saya dicalitkan dakwat kekal di jari dan diberi 2 kertas mengundi.  owhhh patut la ada 2 peti mengundi disitu, satu untuk DUN dan satu lagi PARLIMEN. So kena (X) untuk dua kategori.  Pangkah2 dan selesai.hihi

 tangan kidal?  Opsss >.<


Selepas mengundi terus balik. Petang nanti nak teman mama pula pergi mengundi, maklumlah mama kerja pagi hari tu.huhu sebelum mama pergi mengundi, kteorang singgah makan, kat situ saya dan adik sibuk perhatikan jari2 orang sekeliling.haha buruknya perangai  sOb3. So jumpe la orang yang masih ada lagi dakwat dijarinya dan ada juga orang yang jarinya bersih tanpa setitik dakwat.huhu

bagus juga ya pabila dicalitkan dakwat sebagai tanda sudah mengundi.hihi kita boleh tahu, orang tu sudah turun mengundi ke tidak ataupun kita boleh mengenali ciri-ciri rakyat malaysia bagaimana. Bertanggungjawabkah? Sikap endah tak endahkah? Dan lain2.hee, apa-apa pun sebagai rakyat malaysia. Saya bangga turun mengundi. Anda juga kan?hee 

Kesimpulannya, walaupun pahit dan manisnya keputusan PRU 13, apa yang buruk, sama-samalah kita tutupi dan perbaiki. Apa yang baik, sama-samalah kita amalkan dan manfaatkan untuk menjadi lebih baik. inshaaAllah.


jum muhasabah diri

peringatan untuk saya jugak 6.6


#jaga diri. jaga iman. jaga hati
p/s: JUM kenali diri!
ALLAH humma arrifni nafsii! Ya Allah, kenallkan aku dengan diriku. Aminnn



Comments

Popular posts from this blog

jimat tapi Mewah dalam Majlis Pertunangan

10 Tempat Free di Langkawi

Korean food in kuantan